Välkommen!

Här hittar du både genomgångar och övningar till programmet. Om du inte redan gjort det – boka in din första zoom-lektion. Instruktion för hur du skapar ett gratiskonto hittar du här: Zoom

 

 

Innan vi sätter igång med rösten börjar vi med grunden – hållningen!

Tycker du att det är konstigt att jag pratar om sång när vi jobbar med tal? Inte alls. Det är samma muskler och funktioner som vi använder när vi pratar. 

Genomgång av övningar:

 

1. Lär dina stämband att låta utan att pressa. 

Sugrörsövningar ska du göra ofta, gärna flera gånger varje dag.

Genomgång och övningar:

 

2. Massage (och annat) med vatten-motstånd. 

Sugröret kan användas på fler än ett sätt. Exempelvis i ett vattenglas. Glaset ska vara till hälften fyllt och sugröret kan sticka ned ca 1 cm under vattenytan. Gör den här övningen så ofta du hinner. Gärna varje dag.

Genomgång och övningar: 

3. Andning

Att få sig en andningspaus kan göra underverk för hälsan. Se till att göra den här övningen till en daglig rutin. Det kommer att hjälpa din röst på så många sätt dessutom. Luften är en förutsättning för att vi ska kunna göra något ljud över huvud taget. 

Genomgång av övning: 

 

4. Taltonsläget

Taltonsläget är det frekvensområde som rösten är bäst lämpad att prata till största del i. Exakt frekvens varierar lite från person till person men det finns ändå generella riktlinjer för kvinnorösten och för mansrösten.

Genomgång och övning för kvinnor: 
Genomgång och övning för män: 

5. Stretch-övningar

Att göra dessa stretch-övningar kan vara nyckeln till en fri och klangrik röst. Käke och tunga påverkar klang och artikulation i högsta grad. Att få bort låsningar och spänningar där kan göra underverk. 

Stretchövningar: 

6. “Falsett”

Vi har tillgång till olika register i vår röst. Stämbanden får olika tjocklek när vi gör olika ljud. När vi jobbar i vår “falsett”, vilket kan kännas ovant för många, stretchar vi stämbanden, ökar blodcirkulationen och får ett vibrationsmönster för stämbanden som vi kan ha nytta av även när vi pratar. Våga utmana din “falsetthöjd” i dessa övningar.

Genomgång och övningar: 

6. Mentala övningar

En av de tuffaste utmaningarna kan vara att tillåta sig att låta mer och friare i rösten än tidigare. Med dessa övningar hjälper du den fysiska utvecklingen på traven.

Reflektion och målbild:
  1. Hur skulle du beskriva din röst i dag?
  2. Vad skulle du säga att dina svårigheter är idag?
  3. Hur ser din målbild ut?
  4. Hur låter den rösten? Beskriv så gott du kan.
  5. Hur föreställer du dig att det känns det i kroppen när rösten fungerar på det sätt du vill?
  6. Föreställ dig en situation, som tidigare varit utmanande röstmässigt, där din röst fri och bär dig. Beskriv hur du föreställer dig att din inre känsla är i den situationen? Hur känns det i kroppen? Hur reagerar de runt omkring dig?
Muskulär avslappning:

En avslappnad kropp påverkar ofta både klang, luftflöde, och taltonsläget i rösten. Ta gärna en kort stund med den här övningen inför ett möte, föreläsning eller annan situation där du behöver extra boost.

Mental träning:

Affirmationer, i kombination med fysisk och mental avslappning, kan göra underverk för rösten i de situationer som du behöver extra stöttning i. Den här övningen görs med fördel när du ska sova på kvällen eller när du vaknat på morgonen. Eller varför inte på lunchrasten?